Show, don't tellIn mijn vorige blog over schrijfregels, vertelde ik dat een verhaal componenten heeft waar het niet zonder kan. Als we naar het groter geheel kijken, dan zijn er dus zeker schrijfregels waar we ons aan moeten houden al willen we een publiceerbaar verhaal produceren. Toch zijn er ook technieken die vaak worden aangeduid als schrijfregels, terwijl ze in feite tools zijn. In deze blog breng ik enkele van deze misvattingen naar voren.

Show, don’t tell

Een van de meest voorkomende schrijfdogma’s die geen enkele schrijver kan ontwijken, is ‘show, don’t tell’. Show, don’t tell wordt vaak aangedragen als dogma, terwijl dit een grote misvatting is. Show, don’t tell is geen regel, maar een tool. Als je kijkt naar schrijvers uit begin vorige eeuw en de eeuwen daarvoor, dan werd er heel veel verteld. Pagina na pagina werd volgestouwd met beschrijvingen over landschappen, achtergrondinformatie, geschiedenislessen enzovoort. Dankzij de film en daarmee de introductie van de scene, heeft men deze beschrijvingen niet meer nodig en wordt er steeds meer scenematig geschreven en minder verteld. Alhoewel het traditionele vertellen wat meer naar de achtergrond is verschoven, heb je geen proza zonder vertellen. Als je alleen scènes gebruikt, heb je een scenario. Daarom is show, don’t tell een misvatting. Je hebt zeker ‘show’ nodig om bepaalde gebeurtenissen te dramatiseren, maar ook ‘tell’ voor rust- en reflectiemomenten. Show, don’t tell is daarom geen regel en zeker geen kwestie van moeten, maar een tool om bepaalde gebeurtenissen in je verhaal spannender en dramatischer te maken.

Volg ons op Instagram

Klik hier

Perspectief

Wanneer het perspectief betreft, waart er ook een advies rond dat vaak als regel wordt opgedragen: ‘Gij zult nimmer van perspectief veranderen’. Dit is ook geen regel. Natuurlijk mag je van perspectief veranderen in je verhaal. Wat wel belangrijk is, is dat je ook kunt beargumenteren waarom je dat doet. Soms komt een verhaal goed tot zijn recht in zowel het personaal perspectief als de eerste persoon. Waarom zou je je dan beperken tot slechts een van de twee, als het verhaal een gigantische dramatische impact heeft als je de twee combineert?

Bedenk altijd waarom

Wanneer het op de vormgeving van je verhaal aankomt, zijn er in mijn ogen geen regels. Wel zijn er technieken of tools die je kunt gebruiken om het beste uit je verhaal te halen. Je hebt niet voor ieder bouwwerk een schroevendraaier nodig. Als je kunt kiezen tussen een boormachine en een hamer en spijkers, dan is het wel van belang dat je altijd bedenkt waarom je toch voor de boormachine gaat dan voor de hamer en spijkers. Besluit je show, don’t tell niet in te zetten voor een bepaalde gebeurtenis in je verhaal, vraag je dan altijd af wat de voor- en nadelen zijn, en weeg die tegen elkaar af.

Zelf een verhaal of boek schrijven?

Wil jij zelf aan de slag met het schrijven van een verhaal of boek? Bekijk hieronder de schrijfopleidingen van het NTI.